woensdag 27 mei 2009

Vriendschap en persoonlijke vrijheid

Vriendschap en persoonlijke vrijheid

Vriendschap kan slechts ontstaan en behouden blijven tussen mensen die zelfstandig en vrij zijn en elkaar in vrijheid bevestigen.
De oprechte vriend is méér dan een partner. Hij is op een eigen en specifieke wijze de vervulling van een bepaald deel van je wezen. Een deel, dat in de vriendschap duidelijkheid en contour verkrijgt.
Men gaat tot de ‘ware’ vriend met de niet te verwoorden vragen, die het leven je stelt en je vindt bij je vriend – in zijn onmiddellijke nabijheid – zijn stilzwijgende antwoord van zijn luisterende hart en ervaart aldus de rust en de zekerheid die leven schenkt, toekomst baart.
In de vriendschap worden – veelal zonder veel woorden - de harten geopend in een weten van elkaar, waardoor datgene, wat innerlijk bij beiden leeft en in de vriendschap ligt verankerd – alle gedachten, alle hoop en alle leed – wordt gedeeld en samen tot welzijn in vreugde wordt beleefd.
Vrienden maakt mensen tot gelijken, in het elkaar als Goed (h)erkennen en waarderen.
Vriendschap kan uitsluitend bestaan tussen personen die beschikken over een zuiver en integraal ontwikkeld gevoel, waarvan zij in zelfverantwoordelijkheid en trouw aan Zichzelf, in vrijheid, binnen een zingevende en zinrijke verbondenheid, zich onverborgen kunnen openbaren.
In de oprechte open vriendschap krijgt de vervreemding nauwelijks een kans, omdat men hierbij blijvend openstaat voor elkaar en elkaar wederzijds als vriend om zijn wezen dierbaar is.
Begenadigd is die mens, die in zijn leven zijn dierbaren tot vrienden zag worden en de vreugde mag beleven hen vrij en onafhankelijk in nabij-zijn regelmatig mag ontmoeten.
De mens die het geluk heeft de ware vriendschap te kennen en te ondervinden, heeft het leven gevonden en is – wonderbare paradox – zichzelve genoeg.

Geciteerd uit: Vriendschap en persoonlijke vrijheid. F. Veldman

3 opmerkingen:

  1. Beste,
    Uw woorden zijn zacht.Op zoek naar st. Jansdag vond ik u en dit citaat.Mijn vader, mn vriend is gisteren overgegaan. Vandaar m,n zoeken.
    Zelf ben ik daar al geweest eerder in tijd, en vond daar alles wat mij vervulde.
    Dank voor deze en de andere woorden.
    Jammer dat de wereld nog niet toe is aan een openbaring hoewel we het bijna allemaal bewust of onbewust wensen.
    Liefs,
    Ivonne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Ivonne, ik hoop dat het u mag troosten in momenten van
      verdriet. Heel veel sterkte gewenst met dit verlies. Als wij de materie afgelegd hebben blijft de goddelijke vonk over. En ja, daarin zijn wij een volheid. Namasté. Dit betekent: ik groet het goddelijke in u.

      Verwijderen
    2. lieve,

      Wat ik bij mijn terugkeer mee mocht nemen is dit, maar dat wist u al; dat de ziel geen naam heeft, en god geen voor of afkeur heeft in geloof.Mijn vader mijn hart altijd zal aanspreken, wanneer het soms zomaar uitkomt, ongevraagd.
      Ben ik blij dat dit voor een ieder van ons wordt aangeboden.

      Wil ik u corrie voorstellen aan een andere vriend:
      Rabindranath Tagore

      Voor de verbintenis van u en mij
      is er licht in de hemel.
      Voor de verbintenis van u en mij
      is de aarde overdekt met schemergroen.

      Voor de verbintenis van u en mij
      zit de nacht bewegingloos
      met de wereld in haar armen;
      verschijnt de dageraad
      en opent de deur in het oosten
      met zachte murmeling in haar stem.

      De boot van de hoop zeilt
      op de stroom der eeuwigheid
      die verbintenis tegemoet,
      de bloemen der eeuwen worden bijeengegaard
      voor het welkomstritueel.

      Voor de verbintenis van u en mij
      schreed mijn hart in bruidstooi
      van geboorte tot geboorte voort
      op deze rondwentelende wereld
      om de Geliefde te kiezen.

      liefs en dankbaar
      ivonne

      Verwijderen