maandag 11 mei 2009

Meer ruimte

Er is ruimte gemaakt.
Nu nog klein werk, maar ik ga binnenkort groter werken.
Nog even de losse slag voelen.
Ik heb er zin in.
Jaren geleden heb ik eens aan een zomer workshop schilderen meegedaan in Arnhem-Oosterbeek. Ik begon eraan in een tijd dat ik heel klein werkte. Ik tekende heel klein en fijn met inkt, en schilderde niet groter dan A4. In die week heb ik met verbazing mezelf gadegeslagen. Er moest op voor mij heel grote vellen papier met grote varkensharen penselen geschilderd worden. Griezelig in het begin. Als je steeds bijna voorover gebogen werkt en nu breed en open moet schilderen dan gebeurt er iets met je. Ik heb er veel geleerd maar ook over mezelf.
Een grappig detail is: Op een heel warme heldere dag gingen we naar een wat hoger gebied en keken uit op Oosterbeek. De slag van groot werken lukte al aardig. Maar.... de begeleider kwam regelmatig eens langs om te kijken hoe we vorderden. Hij keek me soms verbaasd aan. Ik was lekker bezig. Terug in het gebouw waar we ook ons werk bespraken moest ik heel erg lachen. Wat was het geval. Ik had toentertijd een bril met sterk kleurende glazen. In de warme lichte heldere dag was mijn bril heel donker geworden. Mijn kleuren, zoals ik ze zag waren normaal. In het gebouw zag ik (bril inmiddels weer normaal) de kleuren eraf spetteren, zo fel. We hebben er met z'n allen erg veel schik om gehad. Nu houd ik er natuurlijk heel erg rekening mee.

2 opmerkingen:

  1. Sinds kort heb ik ook zo'n bril. Ik merk het met fotograferen, dan wil ik hem afdoen, maar zie niet scherp. Gelukkig zit er een occulair op het toestel. Buitenschilderen doe ik eigenlijk nooit meer.
    Succes ik ben heel benieuwd wat eruit komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Corrie, leuk dat je nu een plaatske hebt gevonden,
    tot nu toe heel mooi en keurig.
    Ik wens je veel vreugde en creativiteit.
    Dank voor je bezoekje,
    ria

    ps. de kleinkindjes komen nu toch niet, maar dat is een ander verhaal. Ik schrijf het binnenkort wel op mijn blog. Triestig!

    BeantwoordenVerwijderen