dinsdag 10 februari 2009

Klankschalen


Een van mijn grote wensen is om ooit nog eens een paar klankschalen in mijn bezit te hebben.
Maar..... omdat die nogal kostbaar zijn komt daar voorlopig niets van. Wel kijk ik rond bij alles wat koper of messing is. De periode van het koper is al weer een poosje niet meer 'in'.
Op rommelmarkten zie je dan ook kramen vol met allerlei van koper en/of messing. Ook ligt en staat het tussen echte rommel in.
Plotsklaps zag ik een bakje dat er redelijk gaaf uitzag.
Ernaast lag een houten keukenlepeltje. Ik vroeg aan de verkoper mag ik er eens tegenaan slaan. Verbaasd was het antwoord 'ja hoor'. Ik legde het bakje op mijn hand en sloeg ertegen met het lepeltje. En ja ik hoorde toch een mooie klank en begon langs de rand rond te draaien. Na enige tijd begon er een toon te zingen. Ik was verrukt. Mensen om me heen vroegen nieuwsgierig wat ik aan het doen was. Ik vertelde een en ander over klankschalen en dat ik verbaasd was dat dit bakje toch ook een mooie toon gaf. Voor twee kwartjes mocht ik het bakje meenemen. Het lepeltje heb ik daar gelaten.
De verkoper zei, ik zal voortaan ook eens tegen dat koper slaan, dan kan ik het beter verkopen. Ik was dus nog net op tijd.
Thuis gekomen heb ik met de speciale houten klankschaalklopper/strijker het schaaltje langzaam maar zeker "wakker" gemaakt. Een mooie diepe ondertoon en een heldere boventoon.
Op de foto ziet u dit schaaltje vooraan staan.
Geen echte klankschaal maar ik ben er wel blij mee. De twee andere schaaltjes zingen ook een beetje maar niet zo mooi als de eerste.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten