maandag 16 februari 2009

Boeddha



De Heer Boeddha heeft gezegd,
dat we niet in iets moeten geloven alleen omdat het gezegd is; noch in tradities, omdat ze vanuit de oudheid aan ons zijn overgeleverd; noch in geruchten als zodanig; noch in geschriften van wijzen, omdat wijzen ze schreven; noch in fantasieën, waarvan we misschien mogen vermoeden, dat ze ons door een Deva zijn ingegeven (dat wil zeggen in veronderstelde geestelijke inspiratie); noch in gevolgtrekkingen afgeleid uit de een of andere door ons gemaakte toevallige veronderstelling; noch omdat iets een analogische noodzakelijkheid schijnt te zijn; noch alleen maar op het gezag van leraren of meesters, maar dat wij moeten geloven wanneer het geschrift, de leerstelling of het gezegde door ons eigen verstand en ons bewustzijn wordt bevestigd.
"Daarom", zegt hij tot besluit, "leerde ik u om niet alleen te geloven, omdat gij hebt gehoord, maar om indien gij met uw bewustzijn geloofdet, in overeenstemming daarmee te handelen.

Uit: De Geheime Leer III

2 opmerkingen:

  1. Waar kennen wij elkaar van ? ;-))

    Ik ben al ongeveer 10 jaar met een studie in de geheime leer bezig bij de theosofische loge in Arnhem.
    We hebben pas het eerste deel afgesloten en gaan gewoon rustig door.
    Mooi beeldje Corrie.
    Thais' ??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. -Inderdaad Elly, Thais. Mijn ex- echtgenoot heeft het speciaal voor mij uit Thailand meegebracht. De man is weg maar het beeld is dus van mij. Ik vind het prachtig.
    -Waar kennen wij elkaar van? Als zielen op een bepaald niveau zijn ken en herken je dezelfde trilling.
    Ik voel dat wel vaker gelukkig. Ik ben blij met je.
    -De studie zal ongetwijfeld pittig zijn. Soms zelfs ondoorgrondelijk maar in de diepte weten we het allemaal al. Toch?
    Corrie.

    BeantwoordenVerwijderen