maandag 9 maart 2009

Ziele-bewustzijn


Rabindranath Tagore in Sadhana:

- Ik ontmoette eens twee monniken van zekere religieuze sekte in een bengaals dorpje. "Kunt ge mij het speciale kenmerk van uw leer noemen?" vroeg ik hun.

De ene aarzelde even en antwoordde toen: "Het is moeilijk te omschrijven".

De ander zei: "Neen, het is zeer eenvoudig, Wij geloven dat we, onder de leiding van onze geestelijke leraar, allereerst onze eigen ziel hebben te leren kennen, en als we dat gedaan hebben, kunnen we Hem vinden die de Opperste Ziel is in ons".

- "En waarom predikt gij uw leer niet aan alle mensen? "

- "Wie dorstig is, zal wel uitzichzelve naar de rivier komen," was zijn antwoord.

- "En ondervindt ge dat? Komen ze werkelijk?"

Hij glimlachte éven en met een zekerheid waarin geen spoor van ongeduld of vrees te bekennen was. zei hij: "Zij moeten allen komen".

- Hij heeft wel gelijk, die eenvoudige bengaalse monnik. De mens is inderdaad zoekende naar behoeften, die hem meer waard zijn dan voedsel en kleding. Hij is uitgegaan op zoek naar zichzelve.

4 opmerkingen:

  1. Maar soms duurt het wel erg lang voor we echt op zoek gaan he Cor.
    Sommige doen er levens over. En ik zelf ben er niet zo zeker van dat sommige niet achterblijven. Wat weten we nou echt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Elly, ik ben het met je eens. Maar ik troost me met de gedachte dat we weliswaar gelijkwaardig maar niet gelijktijdig zijn. Voor ieder zal er eens de vervulling komen, en dat kan inderdaad veel levens duren. Ik geef de hoop niet op en denk dat het lijkt dat sommigen achterblijven, maar wat is tijd? Wie weet hoeveel levens wij er al op hebben zitten.
    Vast al veel. Zitten er veel negens in je numerologische analyse?
    Wil ik wel eens voor je uitzoeken.
    Lieve groeten, Corrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo!, dit is handig dat gaat wel zo snel. Ik haalde zelf ook de controle van de letters intypen e.d weg. Jij misschien ook al wel, maar zover ben ik nog niet. Dat zie ik wel met plaatsen. Mijn ervaring is dat je niet, of eigenlijk helemaal geen ellende binnenhaald. Dat valt zo mee.
    Dat laatste Cor,nummerologische analyse, ik weet niet waar dat over gaat. Met als dat soort etherische dingen ben ik niet zo op de hoogte.
    Kijk leuk hè. Op de log kun je ook communiceren. Maar dan kan het wat langer duren voor de ander weer kijkt..

    Kijk en dan type ik weer een verkeerde letter in en moet ik weer opnieuw beginnen. pfff

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hihihi, onder de douche bedacht ik ineens het er misschien een beetje opdringerig stond,maar ik wil je niet provoceren om die nummer controle weg te halen holen. Dat je het niet verkeerd interpreteerd, het is gewoon mijn domme frustratie, Ik kom toch wel ;-)).
    gr.elly

    BeantwoordenVerwijderen