dinsdag 17 maart 2009

Modern vasten

Foto: Judith
Soberheid en bezinning.
Modern vasten lijkt in grote tegenstelling te staan tot religieus vasten. Er zijn echter veel overeenkomsten te vinden. Onder modern vasten wordt door de kerk verstaan het minderen van TV-kijken of internetten en wat minder snacken e.d. Onder het alternatieve moderne vasten komt de aandacht toch bij het verminderen van voedsel enz. Dat heeft vele redenen die in de diepere betekenis toch met het religieuze vasten te maken hebben.
Er zijn veel manieren van vasten. De kuren en therapieën verschillen door wat aan middelen wordt gebruikt. Sap-, thee-, rijst-, fruit-, citroen-, watervasten. Zo maar een greep uit de vele kuren die meestal in het voorjaar worden gehouden. Streng vasten kan niet door iedereen zonder gevaar worden gedaan.
Wat zijn de overeenkomsten met het religieus vasten? Het woord vasten geeft al een duiding. Voor vasten moet je sterk in je schoenen staan. Je moet bewust een keus maken. Zeker zijn van wat je gaat doen. In een tijd waar druk....druk....druk.... een deel van ons bestaan is, komen tot een moment van rust om goed te gaan nadenken. Hoe zit mijn leven in elkaar. Wat ga ik doen. Voor vasten is een bezinningsmoment nodig. Zoals het religieus vasten de bezinning is op het moment dat Jezus in de woestijn aan allerlei verleidingen wordt blootgesteld. Zo is in het moderne vasten de bezinning op dat wat er aan verleidingen is in de wereld. Maar zoals Jezus na de veertig dagen in de woestijn terugkeert in de werkelijkheid van alle dag en geestelijk en lichamelijk gelouterd zijn taak op zich neemt, zo kan iemand die nu vast eveneens gereinigd het leven weer oppakken.
De beste periode om te beginnen is als de mogelijkheid bestaat het wat rustiger aan te doen.
Vasten herstelt de relatie met onszelf. Door onszelf iets te ontzeggen ondervinden we hoe moeilijk het soms kan zijn iets van onszelf gedaan te krijgen. Goede voornemens leven vaak enkel in ons hoofd. Vasten maakt duidelijk dat overgaan tot concrete daden niet kan zonder inspanning en moeite. De vastentijd is een periode waarin wij ons kunnen bezinnen over wat er in onze persoonlijke levenswijze fout gelopen is. Het is het moment van herstel van verbroken eenheid en evenwicht. Een tijd van inkeer en bezinning waarop men zijn verhouding tot God en de medemens weer opnieuw overweegt. Deze tijd kun je dan beleven als een tijd van innerlijk zuiveren. Om het stof van ziel en hart eens goed weg te blazen. Geen wonder is dat ook in deze tijd de grote schoonmaak in de huizen wordt gehouden.
Met andere woorden: schoonmaak van binnen en schoonmaak van buiten.
En zo kunnen we met een schone lei weer beginnen. Is het niet zo dat wanneer we heldere ogen en een schoon hart hebben we vanzelf solidair worden met de armen en minder bedeelden.
Vasten is niet gemakkelijk, maar.....
"Konden jullie dan niet één uur met Mij waken?"

9 opmerkingen:

  1. Dat je dit laatste eronder zette. Als ik mediteer en ik val bijna in slaap of wordt duf. omdat ik niet aandachtig genoeg ben of slaperig. Schiet me dat vaak te binnen. Het helpt!
    Heb je mooi geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je reactie Elly.
    Ik moet dat ook steeds tegen mezelf zeggen. Er heeft eens een medium iets op een bandje opgenomen. Ik was daar uiteraard bij. Over vorige levens enzo. Als ik dat bandje beluister, ben ik steeds afwezig, of misschien in slaap, op precies dezelfde plaats. Het kostte me moeite om die passage te horen te krijgen. Bij meditatie heb ik soms ook moeite om niet in slaap te vallen. Meestal gaat het goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Excuseer meneer/mevrouw, maar ik denk niet dat u het helemaal juist door heeft.
      De digitale klok wordt aangeduid via het uur van je computer niet het juist exacte uur.
      Mooie blog trouwens!

      Verwijderen
  4. Hoe smaakt jouw tomaten soep?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat de klok betreft. Die geeft heel netjes de juiste tijd aan. Dus wat daaraan verandert zou moeten worden begrijp ik niet. Wat betreft de tomatensoep: ik heb bloedgroep A en die kunnen beter helemaal geen tomaten eten. Dat doe ik dan ook maar heel af en toe. Maar tomatensoep is niet moeilijk te maken toch! Tomaten, vooral verse kruiden en groenten, de staafmixer erin en dan kan het al heel lekker zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Niet waar digitale klok is fout

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Anoniem, Op dit moment is het op al mijn klokken in huis dezelfde tijd als op mijn computer en digitale klok op het blog. Wat is er dan fout?
    C.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo, laat maar uur is herzet

    BeantwoordenVerwijderen