donderdag 5 maart 2009

Bereidheid

Bestaat het nog, de wil ten goede? In een tijd waarin we overspoeld worden door voornamelijk slecht nieuws, zou je bijna geloven dat er niets anders in de wereld gaande is dan crisis, verrijking, oorlog en geweld.
Wanneer je je dit ten volle realiseert overvalt je de machteloosheid. Als positief punt in mijn leven heb ik me echter altijd vastgehouden aan een paar, voor mij belangrijke spreuken.
"Ik geloof dat er grote schoonheid leeft in mensen"
en
"Er is maar één kracht op de wereld waar tegen niets bestand is:
de Liefde".
Wat kunnen wij dan bijdragen om hieraan gestalte te geven. Natuurlijk is het zo dat we op de plaats waar wij gesteld zijn niet de grootst mogelijke invloed kunnen uitoefenen op het wereldgebeuren. Toch zijn er genoeg mogelijkheden om iets te doen. In de eerste plaats zouden we bereid moeten zijn een aantal waarden als grootste goed te gaan zien. We kennen denk ik allemaal de woorden: Je kunt de taal spreken van mensen en engelen, de gave van profetie en alle geheimen der wetenschap bezitten. Al geef je alles weg dat je bezit, als je de Liefde niet hebt, ben je niets. Deze opdracht aan de mensheid is niet gemakkelijk te vervullen. Toch zijn er veel initiatieven die proberen vanuit die Liefde de wereld te verbeteren of te helpen. Ook hier is het sleutelwoord Bereidheid.
Alle kleine radertjes van die initiatieven passen in grotere zodat langzaam maar zeker het effect zichtbaar wordt.
Wanneer ik in liefde mijn armen uitstrek naar allen die het nodig hebben, en jij doet dat ook dan grijpen onze armen eveneens als radertjes in elkaar, en zal langzaam maar zeker ook hier het effect zichtbaar worden. Alles begint met bereidheid, maar zeker met liefde.
"Wie vervult is van liefde hoeft niet bezorgd te zijn over zijn taak.
Op zijn weg worden zij neergezet, die deze liefde nodig hebben".

1 opmerking:

  1. Mooi stuk Corrie. Maar ook als er geen enkel effect zichtbaar wordt en we tegenwerking en onwil op ons pad tegenkomen, blijft het belangrijk de bereidheid en liefde te blijven beoefenen. en dat valt niet altijd mee. We zeggen de dingen makkelijker dan dat ze soms in de praktijk zijn.
    Soms voel ik echt wel mijn boosheid naar boven komen en ben blij dat ik die boosheid dan ook herken zodat ik kan proberen daar op de juiste manier mee om te gaan.
    Er zijn jaren geweest dat ik dacht dat ik geen boosheid in me had alleen maar omdat ik het niet eens opmerkte.

    BeantwoordenVerwijderen