maandag 9 november 2009

Eén en ondeelbaar

Eén en ondeelbaar
Ik berg in mijn hart een geheim,
het geheim van mijn wezen
ik huiver er voor het een naam te geven;
het is voorbij iedere naam.
Het is het geheim van mijn lichaam
van elk deel van mijn lichaam, elk lid,
van de ronding van mijn vormen,
van de glans van mijn huid.
Aan het uitspansel staat dit zelfde geheim,
in de schoot van de zon,
in het hart van iedere ster.
Geheim in de diepte van de zee,
geheim in het vuur,
in de wind die waait
en onoplosbaar alle ruimten vervult.
Het rust in de aarde,
in planten, dieren en mensen.
Het waait in de tijd die,
gemeten door mensen,
hun leven meet.
Het loeit in de storm,
het schroeit in het vuur,
het vloeit in het water als beken,
rivieren van bergen naar zeeën,
van zeeën naar hemelen
en dan keert het wéér
in de schoot van de aarde.
Het geheim van de groten der aarde,
van de kleinsten der mensen
en van nietige schepsels.
En dit geheim was niet groter
in het hart van Jezus van Nazaret
dan het is in mijn eigen hart.
Want het is één en ondeelbaar.
Henri le Saux

1 opmerking:

  1. Prachtig!

    En toch drukt het zich uit in de 1000000 dingen.
    Is het kleinste deeltje unique in zichzelf

    BeantwoordenVerwijderen