zaterdag 6 februari 2010

Icoon fase 9 - Plooien in mantel


Donderdagavond is een begin gemaakt met de plooivorming van de mantel. Deze plooien moeten nog uitgewerkt worden, daarna nog gedoezeld en nog van een lichtlaag worden voorzien. Dat is nu het huiswerk. Ook wordt de lichte rand om de mantel verder verbeterd en langs de voorrand van de mantel afgewerkt. De letters in de bovenhoeken binnen het kader moeten worden aangebracht.
En dan is het bijna zover. Op de volgende cursusavond worden waarschijnlijk de laatste details geschreven. Over de plooien wordt dan nog een cadmiumrode glacering aangebracht. Om de nimbus of aureool moet een dunne rode rand worden aangebracht. Natuurlijk uit de vrije hand. Dit is echt monnikenwerk en heel moeilijk, en vereist een vaste hand. Daarna een dunne rode rand aan de gele buitenrand en de zijkanten worden daarmee meteen ook afgewerkt.
Dan zou het klaar moeten zijn. Althans het handwerk.
Elke icoon moet dan nog gewijd worden en aangezien onze leraar pastor/priester is denk ik dat hij onze iconen wel zal wijden.
Best een mooi moment waar ik naar uitkijk.

Wordt vervolgd!

1 opmerking:

  1. Wat wordt het mooi Corrie. Ik ben zo benieuwd naar het eindresultaat, maar ik begrijp dat er nog heel wat verfijnd werk moet gebeuren. Het wordt vast een schitterend icoon.
    Het wijden zal heel bijzonder zijn. Ik had daar nooit weet van. Nu begrijp ik daar meer van. Bij ons zijn ook zulk soort ceremonies en ik begin nu de diepere inhoud en achtergrond ervan te ervaren.

    BeantwoordenVerwijderen