donderdag 18 februari 2010

Icoon fase 11 - Gedeeltelijk afwerking

Voor we beginnen luisteren we altijd naar een Byzantijns Onze Vader
-OTCHE NACH-.
Iconen schrijven behoort in opperste concentratie gedaan te worden. Iconen schrijven is de verkondiging van de stilte. Iets dat tijdens de lessen niet altijd lukt, omdat er nog zoveel moet worden geleerd. Toch is het een mooi en fijn begin van een les. Luister maar:

Er staan ook mooie iconen bij.
Vanavond (donderdag) diverse gedeelten afgewerkt. De rand langs het aureool of nimbus. En ja ... deze rand echt uit de hand geschilderd. De gouden sterren op de mantel. De plooien en de plooien in de kap met een andere kleur rood nog wat detail gegeven. Heel subtiele veranderingen maar dat geeft net een beetje meer accent. Aan de rand zijn we niet meer toegekomen. Dat is nu dan ook het huiswerk en komen we binnenkort weer bij elkaar om er echt de laatste hand aan te leggen.
Daarna worden in een bijzondere viering onze iconen gewijd. Onze pastor zal dat zelf doen. Ook al heel fijn om dat met z'n allen mee te maken. Wanneer dat precies gebeurt is nog niet bekend. Ik hoop daar t.z.t. nog verslag van te doen.

Onderstaand wat foto's van onze groep cursisten, zoals je kunt zien is iedereen geconcentreerd bezig. Pastor Antoon is onze leraar. We hebben veel van hem geleerd. Peter is een autodidact op het gebied van iconen schrijven. Hij vindt het leuk om pastor Antoon te ondersteunen om ons te helpen. Beiden maken prachtige iconen.

Heleen - Edith - Annelies /////Edith - Annelies - Toos - Peter
Annelies - Edith -Toos - Peter /////Peter - pastor Antoon - Heleen
Peter - pastor Antoon - Heleen- /////-Bijna allemaal
Dit ben ik zelf /////Toos - Peter

Pastor Antoon - Heleen
Foto's C.Gr.
Enkelen van ons hadden nog nooit geschilderd, dan is het toch verrassend wat het resultaat is geworden. Anderen hebben wel meer geschilderd, daar mag je dan ook wel wat meer van verwachten.
Zelf heb ik ook al langer geschilderd. Ik ben dan ook best kritisch over mijn eigen werk.
En... ik ben tot nu toe tevreden met het resultaat van mijn eerste icoon.

Wordt nog een enkele keer vervolgd!!!

2 opmerkingen:

  1. Wat aardig Corrie om langs te komen op m'n weblog. Dank voor je felicitatie en goede wensen.

    Een prachticoon zie ik hierboven. In de jaren zeventig vertoefde ik geregeld in een klooster in zuidnederland. Daar was een broeder die ze eveneens zelf maakte. Ik heb er destijds enige gekocht en in m'n yogastudio opgehangen.
    Kijk er nog steeds graag naar!

    groet

    ***

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 20Febr.2010.....
    Corrie.Goed zeg,naast Icoon schilderen,ook nog eenBlog bij houden.Het toont je veelzijdigheid !
    Heel leuk zijn de foto's van de "workshop".
    peter

    BeantwoordenVerwijderen