maandag 15 juni 2009

Wijsheid

Twee wolven
Een oude Cherokee indiaan geeft zijn kleinzoon onderricht over het leven.
"Binnen in me is een gevecht gaande", zegt hij tegen de jongen.
"Het is een afschuwelijk gevecht tussen twee wolven. De ene wolf is slecht - hij bestaat uit woede, jaloezie, verdriet, spijt, hebzucht, verwaandheid, zelfmedelijden, schuldgevoelens, wrok, minderwaardigheid, leugens, valse trots, superioriteit en ego.
De andere wolf is goed - hij is vreugde, vrede, liefde, hoop, kalmte, nederigheid, vriendelijkheid, welwillendheid, medegevoel, vrijgevigheid, waarheid, compassie en geloof. Binnen in jou woedt dezelfde strijd - en datzelfde geldt voor ieder mens".
De kleinzoon denkt daar enkel ogenblikken over na en vraagt dan aan zijn grootvader:
"Welke wolf zal het gevecht winnen?"
De oude Cherokees glimlacht en antwoordt eenvoudig:
"Degene die je voedt".

3 opmerkingen:

  1. Zo leuk dat ik hier weer dingen tegenkom die ik ook ooit op m'n weblog had. Ik zet em er nu ook maar even weer op, het blijft actueel.

    Ik merk dat het reageren nog steeds problemen oplevert :(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je moet hier telkens weer je naam invullen. De code is nu wel weg zag ik, dat scheelt wel 1 handeling. Maar hij plaatste niet in 1 keer vreemd genoeg. geen idee waarom dat is. het maakt het reageren niet zo aantrekkelijk, sorry.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De tweede kwam wel in 1 keer door trouwens. Maar ja, wel oppnieuw de naam en adres invullen dus :(
    Ik doe nu even anoniem.
    Margreet

    BeantwoordenVerwijderen