donderdag 11 juni 2009

De Gulden Snede

De ´Gulden Snede´

Zoals de priemgetallen me fascineren, zo is de Gulden Snede voor mij een grote verkenningstocht in verhoudingen. Hieronder een verklaring van het begrip ‘Gulden Snede’ en enkele voorbeelden, waaronder 'het geheim van Bach'.

In een regelmatige vijfhoek verdelen de diagonalen elkaar in twee stukken, hiervan is het grootste deel 0,61803398875 (en nóg een oneindig aantal decimalen) lang.










Deze verdeling, de ‘Gulden Snede’ genaamd, komt in de natuur veelvuldig voor, bijvoorbeeld in nerven van bladeren. Al eeuwen geleden werd de verhouding toegepast in de beeldende kunst, architecten verwerkten haar in bouwwerken en schilders berekenden er de plaats van de horizon mee. Ook de muziek bleef niet achter. Een componist die er naar hartelust mee experimenteerde was Johann Sebastian Bach.
Bach bepaalde nauwkeurig het aantal maten (= de totale tijdsduur) van zijn compositie en vermenigvuldigde dat aantal met 0,618. Precies op dit Gulden Snede-moment kunnen we iets bijzonders in zijn muziek verwachten, de inzet van en nieuw thema, een motief op de noten B-A-C-H of de allerhoogste noot van het werk. Een fascinerend verschijnsel, want het moet voor Bach een flink gepuzzel zijn geweest om alles sluitend te krijgen. In dit soort verborgen structuren ligt misschien wel het geheim van zijn genialiteit. Het is een schoonheid die we niet bewust waarnemen, maar die door ons brein wel degelijk wordt geregistreerd.
Diverse andere voorbeelden van de Gulden Snede zijn te noemen, zoals de tekening van Leonarda da Vinci : de menselijke figuur. Of het Boeddhabeeld in het museum te Sarnath, of nog beroemder de viool van Stradivarius uit 1701.
De Gulden Snede werd in de Gothiek en Renaissance in diverse gebouwen toegepast waaronder veel kathedralen. Maar ook de piramiden en moskeeën vertonen deze verhoudingen.
In de natuur kan men de Gulden Snede overal vinden.
Zelfs het juist inlijsten van een schilderij kent de verhoudingen van de Gulden Snede.
In mijn beroepsgroep (Podotherapie) is deze verhouding eveneens gebruikt voor het beroepsinsigne, de zilveren speld.





Een fascinerende gedachte dat de verhoudingen van deze grondregel zoveel schoonheid heeft voortgebracht.
Het wordt dan ook wel de ‘Goddelijke verhouding’ genoemd.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Corrie.
    Ik keek even op mijn statistiek en zag dat jij via deze pagina bij mij was komen kijken. grappieg hè.
    Ik heb dit hier met veel plezier gelezen. Wat een ingewikkelde structuur om dat uit te vissen. Ik wist er al wel van en had ooit een boekje in handen daarover. Heb het maar weer gauw weggelegd.
    Jij weet het hier compact en duidelijk even neer te zetten.
    Ik wist niet dat je podologe was of nog bent natuurlijk. Ik heb sinds kort steunzolen. Wat een oplossing!!
    fijn weekend
    dag dag
    Elly.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Gulden Snede heeft me altijd al gefascineerd Elly. Iets dat op deze verhoudingen gemaakt, gebouwd enz. is is in harmonie. Je merkt meteen als iets niet in harmonie is (althans dat voelt voor mij dan zo) dat de verhoudingen niet kloppen. Ook in jouw foto's zie ik de verhoudingen heel goed terug, daarom zijn ze ook zo mooi.
    Wat betreft mijn beroep, ik ben podotherapeut, niet meer praktiserend. Hoewel ik nog steeds mensen adviseer. Er zit verschil in podologie en podotherapie. Dit is een erkend paramedisch beroep, podologen zijn pedicures met extra's maar zijn geen paramedici.Podotherapie is een HBO-opleiding. Podologie wordt veelal bij particuliere instituten geleerd. Ik heb daar ook les gegeven.
    Mijn interesse gaat ook uit naar het alternatieve werk met voeten. Voetreflexzonetherapie. Ik heb hiervoor lessen ontwikkeld en behoorlijk wat leerlingen opgeleid tot voetreflexzonetherapeut. Ook een aantal podotherapie-collega's heb ik hierin les gegeven. Hierdoor kon men naar de gehele mens kijken en niet alleen naar de voeten. Heerlijk om te doen.
    Ik hoop dat je geen steunzolen hebt gekregen maar correctiezolen. Daar zit namelijk erg veel verschil in, maar als het jou goed doet is het natuurlijk fijn en prima.
    Dat van de statistieken lukt mij nog steeds niet om te installeren. Volgens mijn gegevens hadden wij al in februari contact.
    Je hebt weer mooie blogs geplaatst, veel om over na te denken.
    Fijn weekend met de kleinkinderen.
    Liefs, Corrie.

    BeantwoordenVerwijderen