dinsdag 16 juni 2009

Park

Lindeblad met bloesem

In het Mheenpark (een heempark) waar ik als het maar even kan graag wandel, is een wandelroute uitgezet door het IVN. De meest markante bomen zijn van bordjes voorzien met hun naam. Veel mensen kennen zelfs de namen niet meer van de meest voorkomende soorten. Het is een genot om door het park te lopen, zeker ook omdat het dicht bij mij in de buurt is. Twee straten verder.
Wat me opviel was dat er heel veel vraat aan de bladeren is te zien. Toch heb ik geen rupsen o.i.d. gezien, wel luizen, maar volgens mij vreten die niet hele bladeren op. Wat ook opviel was dat er heel veel zaden in de bomen zaten en zitten. De iep bijvoorbeeld, de boom waar ik vanuit mijn flat op uit kijk, heeft vroeg in het voorjaar stampvol gezeten met zaad.

Iep met zaden
Nu dit afgevallen is moet de boom veel werk verzetten om nog een beetje in het blad te komen. Dat komt denk ik ook omdat het erg lang droog is geweest.
Esdoornblad
De esdoorn met zijn vleugeltjes, de berk met katjes,
de beuk met zijn nootjes, de linde met zijn neusjes, de eik met eikels, kastanjes met de prachtige gladde kastanjes, dennen met kegeltjes. We speelden ermee.
Eikenblad met eikels






Beukenblad








Kastanjeblad met kastanjes



Maar ook staan er de vlier, de lijsterbes, hulst enz. alles binnenkort met bessen.
En eerder natuurlijk al alle bloesem die eraan vooraf gaat. En nog veel meer.

Vlier met bessen
In elk jaargetijde is het heerlijk om dit alles mee te maken.



Lijsterbes






En dan over alle planten en bloemen en de vijvers enzovoort (nog) maar niet te spreken.
Ik ben erg blij met dit park zo dichtbij.

Van verscheidene bomen een foto van de bladgroei.

3 opmerkingen:

  1. ik probeerde een reactie te plaatsen, maar het lukte niet. Alles goed, Corry?
    tot later,
    ria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En wat heerlijk dat ik ide lettertjes niet meer in hoef te vullen ;-))

    BeantwoordenVerwijderen