donderdag 2 april 2009

Ruimte

Al een poosje ben ik bezig om ruimte te creëren om te kunnen schilderen. Dat zou geen probleem moeten zijn ware het niet dat ik een grote bewaarder ben. Zodoende heb ik teveel kasten met een inhoud die waarschijnlijk al niet meer de waarde heeft die ik er eerder aan verbond. Eigenlijk moet ik dus rigoreus gaan ruimen. Dat valt me niet mee. Maar.... aangezien het schilderen me heel erg trekt zal ik er wel aan moeten geloven. Een vast plekje is daarbij natuurlijk veel aangenamer dan steeds de boel weer ergens anders heen verplaatsen. Soms wordt die hoeveelheid spullen, knipsels en dozen vol met van alles me ook te veel. Moed verzamelen dan maar. Wie een goede tip heeft om zo'n periode door te komen, ik houd me aanbevolen. Het woord 'RIGOREUS' moet een beetje vooraan in mijn gedachten blijven staan denk ik.

3 opmerkingen:

  1. Ja, dat zeker. Ik ben een paar keer naar kleiner verhuisd en een scheiding achter de rug dat is heel heilzaam voor opruimen.
    Je moet beslissen welke hobby's je wilt blijven doen en dat bewaren en oudere hobby's die je al jaren niet meer hebt beoefent rigoreus weggooien. Mijn ervaring is: je mist er niets aan. Bij het opruimen niet te veel over nadsenken en in je handen houden, want dan wordt je zwak. Je moet gewoon stoutmoedig je zelf aanpakken.
    Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het voordeel van mijn scheiding was dat ik in mijn flat kon blijven wonen. Veel eruit, daardoor misschien teveel ruimte voor wat nu overbodig is. Weet je dat er opruimheksen bestaan. Ja echt zo noemen zij zich. Of huishoudorganisators of zo. Natuurlijk kan ik het wel maar.... nou ja dat moet ik dus ook niet meer zeggen. Ik ben al een beetje bezig, volgende week heb ik wat meer tijd.
    Je hoort nog wel of het gelukt is. Zeker wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Elly en Cornelia,
    Mijn ervaring is dat opruimen opeens op een keer vanzelf gaat. Je moet er aan toe zijn dingen weg te gooien of een nieuwe bestemming er voor te zoeken. Als je er niet aan toe bent, dan duurt het veel langer en heb je later nog spijt van alles wat je hebt weggegooid. Afgelopen zomer scheen de zon in het kamertje dat nodig opgeruimd moest worden, ik begon er opeens aan. Ik vond bij de patronen (die weg mochten) een oude libelle met een patroon voor een knuffel. nooit de behoefte gehad om dat te maken, hoe ik er aan kwam, ik weet het niet meer. ik had er dus geen enkele binding mee. ik weet dat er vaak oproepjes staan voor oude patronen. ik kon vermoeden dat er iemand ooit op zoek ging naar dit patroon. bij het oud papier gooien vond ik dus te ver gaan. ik heb op de site van libelle en oproepje gezet. na enige tijd kwam ik een kennis tegen en zij vertelde over een knuffel die ze gemaakt had. ik bood haar het patroon aan, zij was te beleefd om het af te keuren. na ongeveer een half jaar ontving ik een mailtje van een mevrouw uit almelo, zij vroeg het patroon. dat was binnen een week bij haar!! de kennis heb ik bedankt voor het bewaren en zij heeft het patroon al weer terug. ze wilde het graag hebben, dus van die beleefdheid viel ook nog mee. de mevrouw uit almelo was blij dat niet iedereen alles bij het oud papier gooit.
    zo gaat opruimen bij mij (soms). groetjes,
    cornel

    BeantwoordenVerwijderen