donderdag 6 augustus 2009

Papierberk (Betula papyrifea)




















Allemaal papierberken
(Betula papyrifea)

Zoals je op de bovenste foto kunt zien, heeft deze boom flinterdunne laagjes. Op een bepaald moment gaat de boom vervellen. Soms zitten er prachtig grote vellen aan. Als die los of bijna los zijn kun je die eraf halen. Binnenkort is het zover en ga ik oogsten. Wel plat tussen papier drogen anders krult het op. Het moet eerst wel droog zijn voor je er (voorzichtig) op kunt tekenen of schrijven. Heel leuk om te doen. Vooral niet op de tocht leggen of in de buurt van de stofzuiger, ploep weg, zal ik maar zeggen. Jammer van al het werk.
Kijk maar eens rond in parken o.i.d. Er staan volgens mij op veel plaatsen papierberken. Je herkent ze zo aan de witte stam.

1 opmerking:

  1. Oh, leuke tip, bedankt. Op Schier heb ik ook een paar foto's van berken gemaakt, prachtig..verschijnen nog wel es op m'n log misschien.
    Margreet
    (ik doe nu maar anoniem, wordt een beetje moe van steeds weer opnieuw m'n profiel en adres te moeten invullen)

    BeantwoordenVerwijderen