dinsdag 10 augustus 2010

Boek

Zoals ik al eerder eens schreef ben ik gefascineerd door "De Gulden Snede". In het museum Catharijne Convent in Utrecht, waar ik heen ging om iconen te zien maar veel goud aantrof en geen iconen, stond een boek in de museumwinkel met de titel "De geheime code". Als ondertitel: De gulden snede als goddelijke verhouding in kunst, natuur en wetenschap. En ja, natuurlijk kon ik dat niet laten staan. Het was trouwens te koop voor een onbegrijpelijke lage prijs.
Hoewel ik al het een en ander weet van de gulden snede zetten de hoofdstukken in dit boek me weer heel nieuwsgierig aan om dit te bestuderen.
Bijvoorbeeld: Pythogoras en het geheim van getallen, daar weet ik al veel van. Getallenreeksen van Fibonacci = ?
In de architectuur, kunst en muziek (de stradivarius is hiervan een perfect voorbeeld) is de gulden snede al bekender.
Als voorbeeld in de architectuur:
De kathedraal van Chartes werd tussen 1194 en 1260 gebouwd. De architect is onbekend, maar de spanwijdte van het schip was de grootste van die tijd. Niemand weet hoe de bouwers de spanwijdte hebben berekend, niemand weet waarom ze geloofden dat het zou werken. Het ontwerp van het interieur is echter precies gebaseerd op een vijfpuntige ster en belichaamt de gulden snede. Dat is toch heel frappant. En zo zijn er nog meer voorbeelden.
In de natuur is het een wonder, in de wetenschap logisch en in de mystiek heel bijzonder, waarin macrokosmos en microkosmos in elkaar grijpen.

In de tijdbalk van mensen die belangrijke ontdekkingen hebben gedaan over de gulden snede staan veel geleerden: Phidias, Plato, Euclides, Fibonacci, Luca Pacioli, Kepler, Charles Bonnet, Martin Ohm, Edouard Lucas, Mark Barr en Roger Penrose. Mark Barr gaf de verhouding van de gulden snede de Griekse letter Φ, Phi, de eerste letter van de naam Phidias.

Er zou nog veel meer over te vertellen zijn maar nu ga ik het eerst bestuderen. Heerlijk!

1 opmerking:

  1. Wat ontzettend knap Corrie. Ook in De Geheime Leer van Blavatsky kom je dat tegen. Maar ik snap niets van al die berekeningen en verhoudingen. Cijfertjes zijn niet mijn sterkste kant. Maar misschien is dat niet waar het echt om gaat??? Ik weet het niet hoor.
    Doe maar goed je best misschien kan je het me eens op een heel eenvoudige manier uitleggen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen