donderdag 29 oktober 2009

Speeldozen


Deze speeldoos staat al heel lang op mijn verlanglijstje. Het zal er niet van komen dat ik het ooit in mijn bezit krijg want speeldozen zijn duur en langzamerhand zijn er ook niet erg veel meer van.

Het geluid van deze kunstig vervaardigde mechanieken fascineert me.
Hoe krijgt men het prachtige geluid van de vogels erin.

Hoe kan men precies de juiste openingen maken op de juiste plaats. Bij de platen bijvoorbeeld.
De techniek die je dan ook nog niet ziet is uitzonderlijk knap gemaakt.

Hoe monteert men precies de juiste nopjes op de rol waar de kam tegenaan komt.








En dan de bellenspeeldoos. Prachtig.


Veel van deze dozen worden in Zwitserland vervaardigd.
Ook veel doosjes voor de toeristen, toch is het geluid vaak nog heel leuk.

Dit is zo'n toeristen speeldoosje, dat is wel even iets anders!
Ja dromen mag je natuurlijk altijd wel. Maar mijn hart springt op als ik een echt mooie speeldoos hoor.

6 opmerkingen:

  1. Cornelia,

    Het zijn inderdaad ingenieuse "mechaniekjes. Zijn die foto's van jouw eigen verzameling?
    Wie weet krijg je dat mooie vogelkooitje toch nog eens in je bezit.
    Bedankt voor de mooie reactie!

    groetjes,

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei, was dat maar waar Jeer. Nee ik heb hier geen enkele van, behalve dan het toeristenspeeldoosje en dat is echt hééééél iets anders. Maar ik blijf dromen.
    Groet,
    Corrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, ik vind ze ook zo leuk. Ik kan het meestal niet laten van die kitch dingen te kopen. Met kerst bijvoorbeeld hihihi. Maar die echte zijn natuurlijk schiterend.
    Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hoi dat ziet er heel leuk uit met die twee vogels
    waar zijn deze dan te koop ?
    en wat kost het dan ongeveer
    wie weet valt de prijs een beetje mee
    groet rob

    BeantwoordenVerwijderen
  5. verzorgingstehuis huis ter wijck25 mei 2012 om 11:19

    wij hebben nog zo een soort speeldoos! neemt u contact op met huisterwijck@gmail.com voor fotos

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hallo, ik ben Amanda
    Ik heb hier een indentieke vogelkooi staan waar u naar op zoek bent,
    het is precies de zelfde die u zoekt,hij functonieert geheel naar behoren. Voor meer infomatie kunt u contact met mij opnemen op nummer 0611801244.

    mvg Amanda huisman

    BeantwoordenVerwijderen