woensdag 29 juli 2009

Dilemma / Juiste keus

Al een poosje heb ik het gevoel dat ik voor een dilemma sta, een keus moet maken. In één woordenboek staat 'moeilijke keus uit twee'. Maar uitgebreider betekent het dat een dilemma 'een toestand is waarin men moet kiezen tussen twee, beide bezwaarlijke of onaangename mogelijkheden waar nadelen aan verbonden zijn'. Ja en daar zit ik dan. Natuurlijk wil ik als ik een keus maak een juiste keuze gemaakt hebben en niet een oplossing die dan toch nog onaangenaam is. Deze hobbel moest ik dus eerst nemen. Alles overziend heb ik het woord dilemma dus geschrapt in mijn gedachten.
Waar gaat het over.
Nu het nieuwe seizoen weer aankomt voor het aangaan van cursussen e.d. sta ik voor de keus (zo noem ik het nu maar) of ik me weer bind aan een nieuwe schildercursus. Afgelopen seizoen heb ik een jaar lang een aquarelcursus gevolgd bij een heel bijzondere leraar. Bij een heel aangename groep mensen, waarvan er twee ook in mijn flat wonen. Ik heb er veel geleerd en de leraar heeft veel extra aandacht aan mijn pogingen geschonken. Alles dus om heel blij mee te zijn. Waarom komt er dan zo'n onzeker gevoel bij me op. Ik ga proberen het op een rijtje te zetten.



- Is de techniek van aquarelleren mijn techniek, mijn manier van schilderen dat ik het liefst doe? * Ik denk het niet, maar ik zal het zeker nog regelmatig doen. - Heb ik op de cursus goed gepresteerd? * Soms, maar thuis in vrijheid beter. - Voel ik me thuis in de groep? * Ja zeker! - Kan ik met de leraar goed opschieten? * Prima. - Wil ik me weer binden voor een heel jaar? * Eigenlijk niet. - Heb ik er het geld voor, en voor over? * Eigenlijk ook niet.

- Wat zijn mijn belangrijkste redenen om wel door te gaan?
* Misschien doet het er niet toe, maar ik heb moeite met het volgende:
*Ik denk dat mijn medebewoners en de rest van de groep en mijn leraar teleurgesteld zullen zijn als ik afhaak.
*Vind ik dat ik dat kan doen?
*Kies ik voor dat wat ik toch kan leren, ondanks de kosten die het met zich meebrengt?
- Wat zijn mijn belangrijkste redenen om niet door te gaan?
* Ik voel me op de een of andere manier belemmerd, of geremd, in mijn creativiteit (wat dat dan ook voorstelt).
*Andere technieken liggen me beter, zoals olieverf-schilderen of acryl, pastel e.d.
*Ik wil graag beginnen met de grondbeginselen van het iconen-schilderen. Ik krijg daar zeer waarschijnlijk binnenkort de gelegenheid voor.
*Dat wat ik wil schilderen is een compleet andere stijl dan in de aquarelcursus.
*De cursus is voor mij toch wel wat duur.

Zal ik gaan kiezen voor mezelf? Natuurlijk moet ik kiezen voor mezelf, want wie heeft er iets aan als ik niet mezelf zou zijn.
Binnenkort valt de nieuwe aanmeldingsbrief in de brievenbus, nog héél even uitstel. Diep in mij weet ik het al wel. Maar toch....

4 opmerkingen:

  1. Het komt niet op me over als een dilemma,
    want kiezen voor jezelf, vooral als het je blijkbaar verder brengt en je groei bevordert kan alleen maar positieve gevoelens en positieve ontwikkelingen met zich meebrengen, dit is duidelijk een beslissing die je heel veel energie gaat opleveren

    Terwijl de andere beslissing, tegen je natuur ingaan, doen wat er van je verwacht wordt, je leeg zal zuigen en uiteindelijk misschien ook het hele schilderen je tegen zal staan en dat kan nooit de bedoeling van een aquaralcursus zijn

    het is tijd om verder te gaan en dingen af te sluiten

    als je blijkbaar moeite hebt om beslissingen te nemen die in jouw voordeel uitpakken, is het misschien wenselijk om daar eens naar te kijken en is deze situatie misschien een mooie aanleiding geweest?



    Dit wijsneusje is in het echte leven helemaal niet zo wijs hoor hahahah
    ik las je commentaar bij margreet en ik vond het leuk dat je inhaakte op het hoofdpijndilemma in de slaapkamer;-)
    wist niet dat het iets te maken had met de lever en de gal, de link is me niet duidelijk, maar ja, in ons lichaam heeft alles met alles te maken, dus zo raar is het dan ook weer niet


    interessante log, Corrie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je reactie Assyma. Ik weet niet wie je bent maar ben je al wel op een paar blogs tegengekomen.
    Het hele verhaal is om mezelf iets duidelijk te maken en zoals je in de laatste alinea kunt lezen weet ik de oplossing al en heb ik de beslissing al genomen. Soms moet je iets zwart op wit zetten om in je hoofd rust te krijgen van de steeds opkomende gedachten. Dat hoofd was door allerlei (letterlijk pijnlijke) andere zaken een beetje 'overwerkt' zal ik maar zeggen en dan schrijf je zoiets even van je af. Normaal ben ik een heel positief ingesteld mens. Ook vang ik van anderen heel veel gevoelens op, ook hierover, en vind ik het jammer dat ze mijn 'zijn' niet altijd begrijpen, maar dat hoeft natuurlijk ook niet. Ik ga me toeleggen op mijn eigen ideeën en alles is en komt dan goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat herkenbaar al jouw overwegingen. Ik heb ze alleen voor mijzelf nooit zo keurig op papier opeen rijtje gezet. Wel in mijn hoofd, maar nooit op papier. Dat is heel behulpzaam als ik het nu zo lees en misschien kost het wat minder energie dan al dat in kringetjes draaien. Ik zie gewoon wat er intussen is gebeurd.
    Veel succes met je goede beslissing. Ik ben benieuwd naar je eerst ikoon. ;-))
    ***

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het was heel goed voor me alles op te schrijven. Inmiddels heb ik laten weten niet door te gaan met de cursus. Dat geeft een heel rustig gevoel in mijn hoofd en kan er weer nieuwe energie gaan stromen.
    Wat betreft de ikoon, daar zul je nog wel even op moeten wachten Elly. Maar ik zal je de ontwikkelingen wel vertellen als het zover is. Heb je het blogje over de Papierberk al gezien? Dat is ook een leuk project.
    Tot de volgende keer.

    BeantwoordenVerwijderen