zondag 21 april 2013

Gezondheid

Al een poosje houd ik me bezig met "Het Bloedgroep Dieet" Dit is geen dieet om af te vallen maar meer een leefregel. Het dieet of beter gezegd: eten volgens de bloedgroep die je hebt, is het maken van keuzes van de voedingsmiddelen die bij jouw bloedgroep passen.  Bij elke bloedgroep is er voeding die heilzaam of neutraal is en die men beter kan vermijden. Dit is gebaseerd op het  bloedgroep-antigen en een antistof. In de verschillende bloedgroepen stoten de specifieke antigenen  en antistoffen elkaar af. In voeding zitten lectines en deze gaan bepaalde verbindingen aan. Hierdoor ontstaat een klontering van het bloed. Iets dat op den duur minder functie van organen en andere weefsels geeft. Waardoor je je minder fit en zelfs ziek kunt voelen of worden.
In de plantenwereld en dus ook in bijvoorbeeld groente zitten veel lectines. Bepaalde lectines kunnen zelfs giftig voor zoogdieren en dus ook voor mensen zijn. De ene bloedgroep maakt andere verbindingen dan in een andere bloedgroep. En zo zou daarom bij elke bloedgroep een bepaalde voeding-leefwijze passen.
Enige tijd volg ik deze leefwijze. Nog niet helemaal 100% maar ik let al wel heel goed op wat H=Heilzaam,  N=Neutraal of, en dat is nog het meest belangrijk te V=Vermijden is.
Ik heb ontdekt dat als ik al een natuurlijk antipathie tegen bepaalde dingen heb, het blijkt dat ik deze dan ook beter echt niet moet nuttigen.
Je boft als je, als je met een partner leeft, samen dezelfde bloedgroep hebt. Het is dan iets eenvoudiger om deze leefwijze te volgen. Moeilijk is het niet. Het is heel makkelijk uit te zoeken.
Wat voor mij (met mijn bloedgroep) een heel duidelijk verschil is: geen (grof) volkoren tarwebrood eten maar Speltbrood. Geen melk, wel kwark, en in mijn geval, omdat ik het lekkerder vind dan soyamelk, Rijstmelk. Alleen AB kan neutraal tarwe eten. En zouden bijvoorbeeld O en A geen melk moeten drinken. Zo zijn er veel variaties.
Alleen al van deze twee artikelen ben ik me veel prettiger gaan voelen. Veel mensen hebben o.a. darmproblemen, door rekening te houden met deze leefregels wordt het leven echt aangenamer.
Wie interesse heeft, de titel van een praktisch naslagwerkje is:
Het Bloedgroep Dieet.
Schrijver Carel Hoffman, arts.
Uitgeverij De Kern, Baarn,
ISBN 987 90 325 0733 6.
 
                                



















           

Geen opmerkingen:

Een reactie posten