woensdag 8 september 2010

Pech

Vanavond de eerste les "Iconen schrijven II"gevolgd.
De voorbewerkte plank zou van bladgoud worden voorzien. Daar gaan veel handelingen aan vooraf. Het luistert nogal nauw hoe de mixtion opgebracht wordt. Dit voor de hechting van het bladgoud. Het lijkt dan goed, maar vanavond was ik niet tevreden. Het goud er wel opgebracht (een kunst op zich) maar ik vind het niet mooi strak. Ik zal eens nagaan hoe het er weer afgehaald kan worden en ga ik het over doen.
Jammer, maar beter nu in deze fase alles in orde brengen dan later spijt hebben dat het niet naar mijn zin is. Het vele werk eraan is dan voor niets gedaan.

3 opmerkingen:

  1. Dag Corrie
    Wat heb je als ondergrond gebruikt ?
    Rode aarde ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Henk, Bedankt voor je reactie.
    De plank is met champagnekrijt en gelatine geprepareerd. Daarop eerst met strerk verdunde schellack een onderlaag aangebracht waar het goud moest komen uiteraard. Vervolgens mixtion (op waterbasis) erop gepenseeld, dit even laten drogen en toen het bladgoud aangebracht. Het/ de mixtion was denk ik iets te stroperig en daardoor was het niet strak. Ik had het op dat moment beter niet kunnen aanbrengen, maar nou ja. Inmiddels heb ik de hele plank al weer schoon geschuurd. Vervelend plakkerig werkje en moet ik de voortekening weer aanbrengen. Gelukkig heb ik daar de tijd voor. Het lukt vast en zeker.
    Dat van de rode aarde weet ik niet, kun je me daar meer over vertellen?
    Hartelijke groet,
    Corrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik gebruikte rode aarde.schraapte het van een blok waardoor een poeder ontstond.dat poeder loste ik op in water en smeerde daar de geprepareerde plank mee in. Diverse lagen over elkaar.
    Dan poleiste ik dat met een barnsteen en bracht bladgoud op
    Het bladgoud kreeg dan een hele warm rode glans

    BeantwoordenVerwijderen