maandag 10 mei 2010

Rotterdam 10 mei 1940 -14 mei 1940

Brandgrens (click)

Foto: Martijn Oorthuis

Verlichte Brandgrens

Mijn ouders woonden net buiten de brandgrens van het bombardement op Rotterdam en daardoor kon ik een paar maanden later geboren worden. In een verwoeste stad. Foto's van toen geven daar een onheilspellend beeld van. Op 14 mei 1940, op die dag was het de stad die onderging, maar de historische Sint Laurenskerk bleef staan - gehavend, afgeblakerd, dakloos; maar ze bleef staan. Eeuwen lang was ze het natuurlijk middelpunt van de stad.



Laurenskerk (click)
Rotterdam na het bombardement (click)


14 mei 1940

13.27 uur: binnen een kwartier werd de historische stad verwoest

850 (circa) doden

2.000 gewonden

258 hectare binnenstad in puin

25.000 woningen verwoest

80.000 mensen dakloos

11.000 overige panden verwoest

"Op dinsdag 14 mei ging de oude stad ten onder, op vrijdag 17 mei was de brand uitgewoed; op zaterdag 18 mei werden de eerste arbeiders en vrachtauto's voor het opruimwerk opgeroepen, op maandag 20 mei had ir. Witteveen, de stadsarchitect, opdracht gekregen het plan voor de wederopbouw te ontwerpen, en op dinsdag de 21e werden getroffen winkeliers, die hun bedrijf wilden voortzetten, in de gelegenheid gesteld te solliciteren naar een noodwinkel, van welke gelegenheid er meer dan tweeduizend gebruik maakten.

Twee dagen had het leven stil gestaan; twee dagen was er niets dan chaos, een vertwijfelde vlucht of een radeloos zoeken naar redding, een verbeten en wanhopige poging van de gezagdragers om de toestand, en van de enkele mens om zichzelf weer meester te worden.

Maar na die twee dagen toonden de stad Rotterdam en zijn honderdduizenden inwoners, dat geen oorlog of bezetting, geen dwang of vernedering, en geen brand, geen verwoesting, geen moordend bombardement, in staat zijn om vertrouwen, moed en kracht te doen sterven.

Terwijl dood en verderf op hun woonplaats drukten, bleven zij geloven aan het leven, en voor het leven, in naam van de toekomst, heroverden zij hun grond."

Citaat uit: Het Puin aan de Rotte. J.Gerhard Toonder

Op 15 mei 1940 werd de capitulatie getekend.

Ik ben blij een Rotterdamse te zijn. Van mijn ouders en andere familieleden heb ik veel gehoord hoe het toen was. Rotterdammers staan bekend om hun veerkracht, werkzaamheid en doorzettingsvermogen. Daar ben ik trots op. Hoewel de stad niet meer is wat het geweest is, is het bewonderenswaardig hoe men de stad weer heeft opgebouwd. Niet meer zo mooi jammergenoeg. En altijd zal er het gevoel van gemis zijn. Het hart is weg.
Zadkine - 'De verwoeste stad'

5 opmerkingen:

  1. Beste Corrie,

    Zou je mijn foto hier willen verwijderen?

    Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Martijn,
    Als je zegt welke foto het is zal ik dat zeker doen. Ik kon eerder geen naam vinden. Geef me even een aanwijzing welke het is. Het was geen kwade opzet.
    Hartelijke groet, Corrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is de foto van de verlichte brandgrens degene onder de plattegrond.

    Bedankt.

    Kun je mij ook vertellen waar je deze vandaan hebt gehaald?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Martijn, Ik heb geen idee meer waar ik deze gevonden heb. Ik kan het ook niet meer terug traceren. Vermoedelijk stond het in een artikel van een krant, kan dat? Eerst dacht dat het via het Gemeentearchief was, maar het lukt me niet meer het te vinden. Waarschijnlijk weet je zelf wel waar je gepubliceerd hebt? Laat me dat eens weten. Is het een oplossing als ik vermeld wie de foto gemaakt heeft, van jou dus, of wil je het perse verwijderd hebben? Als ik weet van wie een foto is dan zet ik dat er altijd onder. Ik vind het namelijk wel een heel mooie foto. Laat iets van je horen aub.
    Corrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Corrie,

    Vanuit Faringdon, aan de voet van de Cotswolds in Oxfordshire beste wensen. I stuur de link van jour foto's van Rotterdam op 14 mei 1940 door aan mijn vrienden en kennissen, howel de meesten natuurlijk geen Nederlands kunnen lezen. Ik kom uit Den Haag en mijn ouders vertelden dat men de enorme vuurgloed van het brandende Rotterdam goed kon zien. Ik vertaal wel de korte lijst van doden, gewonden e.d.

    BeantwoordenVerwijderen