woensdag 22 oktober 2014

Licht



Licht

Hebt je dat nu ook wel eens dat.....
.....je plotseling iets ontdekt en inzicht krijgt in iets dat je eerder niet begreep? Dat overkwam mij alweer een poosje geleden. Van jongs af aan ben ik gefascineerd en geïntrigeerd door een bepaald werk van een bepaalde schilder. Ik had daar dan ook een ingelijste reproductie van op een flink formaat. Steeds als ik er naar keek was ik verrast en nieuwsgierig, werd ik blij en tegelijkertijd werd ik er heel erg door ontroerd. Waarom? Ik zou het niet hebben kunnen zeggen. O ja! Ik vind het mooi van kleur en vorm, maar er zijn veel mooie schilderijen. Waarom dan hierbij zo'n speciaal gevoel? Ik heb het over het schilderij "Ronde vormen, zon en maan" van Robert Delaunay. Een groot olieverfdoek dat in Het Stedelijk Museum in Amsterdam aanwezig was. Of het daar nog steeds te zien is weet ik niet. Helaas is het nu niet meer in mijn bezit en kan het ook niet meer te pakken krijgen.

Enige tijd geleden bladerde ik in wat boeken en ja, daar kwam ik Delaunay weer tegen en hoewel ik de bijbehorende tekst eerder had gelezen werd ik me nu pas bewust dat dát het was wat ik erin zag of voelde. Citaat: "Transparante ronde vormen cirkelen door elkaar en waaieren uit in alle kleuren van de regenboog. Voor Delaunay waren licht en kleur het voornaamste onderwerp van zijn schilderijen. Zoals de kubisten de vorm analyseerden en uiteenrafelden, zo wilde Delaunay het licht analyseren. De taak die hij zich stelde was niet eenvoudig, want het licht is vluchtig en ongrijpbaar. Door prisma's bestudeerde hij hoe het licht van zon en maan uiteenviel in de verschillende kleuren. Die transparante tinten gebruikte hij in schilderijen die soms abstract waren soms ook voorstellingen hadden. Overwinning van tijd en ruimte, dit grootste thema loopt als een rode draad door zijn werk heen. Ook verwijzen 'Ronde vormen, zon en maan' naar een kosmische betekenis. Delaunay's werk is een hommage aan de onmetelijke ruimte, aan het licht in zijn alomvattendheid met zijn rijke kleurenscala' Einde citaat.

...... en plotseling begreep ik het. Dat, het zoeken naar een verklaring van licht, van kleur, is een deel van mij. In mijn hele leven heb ik veel met kleuren en de energie die ervan uitgaat gewerkt. Steeds kwam ik in diepere lagen van mijzelf terecht. Plotseling wist ik het....Het was het zoeken naar Het Licht. Deze ontdekking heeft me aan het denken gezet. Wat is dat Licht? De grootsheid van het Licht is dat het niet grijpbaar is, niet door tijd wordt begrensd. Het Licht in je leven toelaten is niet 's morgens wakker worden en de zon zien opkomen. Het is het totaalbewustzijn dat de duisternis nooit maar dan ook nooit kan winnen. Waar slechts een klein straaltje licht is, is de duisternis al overwonnen.


4 opmerkingen:

  1. Mooi Corrie.
    Ik moet hierbij denken aan een boek dat ik heel in het begin van mijn zoektocht kocht en waar ik toen niets van begreep. Ik heb het in de kast en zou het nu weleens willen lezen om te zien wat ik er nu van begrijp.
    Het heet.Ruimte tijd en kennis van Tarthang Tulku. Een nieuwe visie op de werkelijkheid.
    Ik heb het uit de boekenkast gepakt en nu ik het openmaak ligt er een kaartje in van degeen aan wie ik het jaren geleden uitleende. Er staat op. (Zie ik nu pas)
    In eeuwigheid schept het licht steeds kleuren om in zijn eigen Volheid in te gaan.
    Ik heb geen idee of het hier iets mee te maken heeft.

    Nou moet ik sluiten en opschieten. dag dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Opeens ontdek je dat een blog stopt.
    De tijdsruimte tussen de blogs wordt langer.
    De inhoud wordt minder persoonlijk.
    De tekst wordt vaak korter en foto' s groter.
    En wat als de laatste tijdsruimte tussen twee blogs oneindig is geworden?
    Is de blogger gaan lijden aan Alzheimer, is zijn pc kapot, overleden wellicht.
    Ik ken maar een blogger die ooit publiceerde: Mensen, ik heb verteld wat ik wilde en meer komt er niet.
    Briljant en dapper.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Cornelia, waar ben je toch gebleven>

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En het is nog steeds stil................ stil :(

    BeantwoordenVerwijderen