zondag 17 maart 2013

Mattheüs passion

Zaterdagavond naar een heel mooie en verrassende uitvoering van de Mattheüs passion door de Nederlandse Bachvereniging geweest. In de Rode Doos oftewel Vredenburg Leidsche Rijn buiten de stad Utrecht. De vaste dirigent is Jos van Veldhoven. Om het jaar wordt een gastdirigent uitgenodigd. Dit jaar was dat de jonge dirigent Peter Dijkstra. Als je al heel vaak de passie gehoord hebt vraag je je af, is het nog wel mogelijk om daar nog iets speciaals van te maken of er iets aan te veranderen. Deze keer een prachtige uitvoering. Het is niet zo gemakkelijk om precies uit te leggen wat de verschillen zijn. Maar deze uitvoering was bijzonder. Soms heel sereen en fijnzinnig, soms heel krachtig, daar waar de tekst en muziek dat vraagt. Prachtige stemmen en een goed orkest. Intonaties, stiltes tussen de delen, alles heel harmonieus, en natuurlijk deze getalenteerde dirigent. Lang aanhoudend applaus. Ik kan er weer even tegen.

Bij De Nederlandse Bachvereniging gaat Peter Dijkstra op zoek naar de emotie in het verhaal.
Wat de dirigent er zelf van zegt: ‘Kleur en dynamiek zijn de kwaliteiten die ik zoek. Het drama zit in de vocale lijnen. Daarom heb ik stemmen gekozen met een dramatische en lyrische klank. Het is voor mij belangrijk dat de muziek vanuit het hart wordt uitgevoerd.’ Hij ziet uit naar de tournee met de Bachvereniging: ‘Je bent met een geweldige club musici twee weken onderweg. Een hele intense ervaring, en als dirigent is het helemaal fantastisch.’
Zie: nl.wikipedia.org/wiki/Peter_Dijkstra


2 opmerkingen:

  1. Je blogbericht inspireert mij meteen de cd verzameling te bekijken en dan...
    Fijne zondag verder nog!
    Vriendelijke groet,
    Walter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zul je genoten hebben.
    Ik werk al twee weken op een klein notebook en krijg geen mail binnen op kpn mijn kpnmail is (voorlopig) veranderd in gmai.com.
    Tis maar dat je het weet :-)

    BeantwoordenVerwijderen